
2022. 06. 20. 22:26 Létezik-e független újságírás?

https://www.magyardiplo.hu/2012-julius/820-letezik-e-fueggetlen-ujsagiras.html?tmpl=component&print=1&layout=default 1/3

Létezik-e független újságírás?

Kategória: 2012. július
Írta: SERGE HALIMI

Rengeteg értelmiségi és ideológiai vita lezajlott már arról, hogy lehet-e pénzügyi
és politikai befolyástól mentes, független lapot előállítani, és ha igen, hogyan, és a
kérdés ma is aktuális. A Le Monde volt igazgatója könyvében arról számol be, mennyire
erős és állandó nyomás nehezedik az újságírókra, és milyen nehéz megőrizni a
szerkesztőségi önállóságot és függetlenséget.  

 

Nem megszokott, hogy egy nagy ország egyik legjelentősebb
napilapjának főszerkesztője egyszerre és egymás után is hol gazdasági
újságíró és sikeres regényíró, hol pedig afrikai tudósító, majd a lap
menedzsere, akinek a lehetetlen pénzügyi egyensúlyt kellene megtalálnia.
Ez utóbbi kudarc miatt mondatták le a főszerkesztőt a sajtócsoport új
részvényesei, a Le Monde szerkesztői pedig nem tudtak vagy nem is
akartak ezzel a döntéssel szembeszállni: hiszen már korábban elfogadták,
hogy a felszabadulás (1944) óta általuk irányított vállalkozást már nem ők
vezetik. Eric Fottorino mélabús hangnemben így foglalta össze a
történetet: „Annak idején könnyű szívvel léptem be a házba, büszkén,
szinte futva és ugrálva siettem bizonyítani, hogy milyen jó újságíró
vagyok. Végül pedig nekem jutott az a feladat, hogy lezárjak egy hatvanöt

éves álmot és kalandot, az önirányító újságírást, az újságírók által kormányzott lap szép kísérletének
korát. (…) Én leszek az a főszerkesztő, aki eladta a Le Monde-ot.”[1]

Csaknem tíz éven át úgy tűnt, hogy a Le Monde virágzik egy különös, de összeszokott trió
irányítása mellett: Jean-Marie Colombanit („JMC”-t) 1994-ben választották lapigazgatóvá, Edwy
Plenel főszerkesztőként, majd szerkesztőségi főnökként dolgozott, Alain Minc[2] pedig a
felügyelőbizottság elnöke volt. A napilapot azonban fokozatosan elkapta a nagyzolás gépszíja:
ekkoriban mondta JMC, hogy egy lapcsoport támadhatatlanná válik, ha egymilliárd eurót ér.
Miközben a cég eladósodott, minden erejével azon volt, hogy megsemmisítse mindazokat, akik nem
tartoztak a kiválasztottak (Edouard Balladur[3] és Bernard-Henri Levy-BHL[4]) szűk köréhez. Eric
Fottorino írja a könyvében: „Sohasem volt könnyű megvédenem a szerkesztőségben, hogy JMC és
Edwy Plenel erős nyomására terjengős cikksorozatokat hozunk BHL-től Algériáról, Koszovóról vagy
már régen elfeledett afrikai és ázsiai konfliktusokról.”

A Le Monde BHL iránti elragadtatása miatt, na meg a trió távozásáig a Le Monde des livres (az
irodalmi melléklet) cinkos, másrészt meg erőszakos, sőt néha már bosszúvágyó kritikái következtében
a lapról harcias és barátságtalan kép alakult ki, olykor pedig „helyreigazításokra kényszerültünk, ami
elég fájdalmas volt. A lap szinte már embervadászatba kezdett egyesek ellen, jó és rossz pontokat
osztogatott, emitt megadta a kegyelemdöfést, amott viszont meglepően elnéző volt.” Példa az

https://www.magyardiplo.hu/2012-julius.html


2022. 06. 20. 22:26 Létezik-e független újságírás?

https://www.magyardiplo.hu/2012-julius/820-letezik-e-fueggetlen-ujsagiras.html?tmpl=component&print=1&layout=default 2/3

„elnézésre” a szerző beszámolója egy több mint baráti ebédről, amelyre JMC 2006-ban magával vitte
az akkori belügyminiszterhez, Nicolas Sarkozyhez. A két újságíró ott találta Alain Minc-et is, aki
láthatólag otthonosan viselkedett és felolvasta a jövendőbeli köztársasági elnök könyvének
kefelevonatát…

2003-ban Pierre Péan és Philippe Cohen La face cachée du „Monde” [A Le Monde rejtett arca]
című könyve súlyos csapást mért a „mértékadó napilap” tekintélyére. Eric Fottorino megjegyzi:
„Elképesztő hiányosságai ellenére a könyv elevenbe talált és muníciót adott azoknak a hűséges
olvasóknak, akik egyre kevésbé tolerálták a Le Monde nagyképűségét, becsempészett balladuri
politikai elhajlását, jellegzetes arroganciáját, amelynek a Baudis-ügy[5] volt a legkínosabb, egyúttal
legkárosabb példája.”

A könyv egyes portrékat oldalakon keresztül mintha savas tintával rajzolt volna meg. Erre
példa JMC bemutatása, aki 2007-ben Sarkozy mellett kampányolt, miközben arra szólította fel az
olvasókat, hogy Ségolène Royalra szavazzanak. Vagy Edwy Plenel, aki „azzal kérkedett, hogy ő az
újságírás élő legendája. (…) Vezetési módszere pedig a kirekesztés, sőt a nyilvános megalázás volt.” S
főleg Alain Minc: „Semmit sem lehetett mondani neki, amit már ne tudott volna, semmit sem lehetett
kitalálni, amit ő már ne talált volna ki. (…) Alain Mincnek nem lehetett a barátjává válni. Legfeljebb a
marionettje lehetett az ember.”

A szerző élénk színekkel ábrázolja a boldog békeidőkben szerzett újságírói tapasztalatait, a
befolyást, a hatalmat, a hosszú oknyomozásokat, a valamelyest még művelt kollégákat, akik képesek
arra, hogy ne csak a Google segítségével tájékozódjanak. A legizgalmasabb rész pedig az, amikor a
teljesen eladósodott napilap szerkesztőségi vezetéséről, majd pedig a már sarokba szorított vállalat
irányításáról számol be. Ezek a részek egyenesen lenyűgözőek.

 

A vélemény sokba kerül

Néhány tanulságos epizód: 2009 májusában szerkesztőségi cikkében a Le Monde igazgatója
szemére vetette Sarkozynek, hogy gátlástalanul henceg és nagyképű. Erre aztán Vincent Bolloré[6], az
államfő barátja bejelentette, hogy ingyenes napilapja, a Direct Matin nyomtatását innentől nem a Le
Monde nyomdája fogja végezni. A Journal du dimanche, amely Arnaud Lagardère[7], Sarkozy egy
másik barátjának a tulajdona, szintén tudatta, hogy nyomdát vált. S végül a Les Échos, Bernard
Arnault[8], az elnök személyes jó barátjának a lapja is felmondta Le Monde a tulajdonában lévő
nyomdával kötött, és már aláírt szerződését. Így a túlméretezett Le Monde nyomda megrendelők
híján kihasználatlanul maradt. „A hatalom – foglalja össze Eric Fottorino – a vállalat működési
költségein keresztül próbált megfojtani bennünket.”

És a bankárok ugyanolyan bosszúállóak, mint a köztársasági elnökök. Amikor a szakadék
szélén tántorgó Le Monde részvényesei támogatását kérte, és ezért pénzügyi partneréhez és régi
bankjához, a BNP Paribas-hoz fordult, a bank nemhogy visszautasította, de még csak elegánsan sem
viselkedett. Bár Eric Fottorino telefonon órákig kedélyeskedett Michel Pébereau-val, a bank
igazgatójával, aki pedig személyesen döntött az ügyben, a rossz hírt a titkárságon keresztül tudatták



2022. 06. 20. 22:26 Létezik-e független újságírás?

https://www.magyardiplo.hu/2012-julius/820-letezik-e-fueggetlen-ujsagiras.html?tmpl=component&print=1&layout=default 3/3

franciaországfranciaországneoliberalizmusneoliberalizmuspolitikapolitikasajtósajtó

vele. Michel Pébereau később aztán így magyarázta az elutasítást: nem tetszett neki a Le Monde egyik
oknyomozó cikke, amely központi szerepet tulajdonított a BNP Paribas-nak a kapitalista
összefonódások francia helyzetében. Michel Pébereau-t, a CAC 40 [a francia tőzsdeindex – a ford.]
több nagyvállalatának igazgatósági tagját személyesen is megnevezték. Eric Fottorino ezután
elmeditál az általa vállalt szerkesztői kockázaton: „Kétségkívül nem volt szerencsés azt a valakit
ingerelnünk, akitől részben a vállalat jövője függött. A nemtetszés vajon arra ítélt minket, hogy
tönkremenjünk? Akárhogyan is, már késő volt visszatáncolni.”

Túl késő… Újabb „mecénások” hiányában a Le Monde-ot eladták.[9] És nem sokkal később
Eric Fottorinót éppen azok a részvényesek menesztették, akikkel ő kötötte meg az üzletet. Ez utóbbi
epizóddal kapcsolatban kevéssé ékesszólóan ugyan, de leszűri a konzekvenciát: „A Le Monde
csatlakozott a hírneves lapok ama táborához, amelyek sorsa immáron a tőkétől és az ipari vagy
pénztőkés mágnások akaratától függ.” A „boldog globalizáció” lelkes prókátoraként a Le Monde is a
zsákmányukká vált.

 

Fordította: Ferwagner Ákos




[1] Eric Fottorino: Mon tour du „Monde” [Világkörüli utam], Gallimard, Párizs, 2012.

[2] Gazdasági és politikai tanácsadó, nagyvállalati vezető. Elkötelezett szürke és nem szürke
eminenciása a neoliberális kurzusnak. Az 1997-es Boldog globalizáció című könyve megjelenése után
plágiumért elítélték. Ismert közszereplő.

[3] Miniszterelnök 1993–95 között.

[4] Közismert újságíró, filozófus, a neoliberalizmus elkötelezett híve.

[5] A Le Monde egy rágalmazási ügyben alaptalanul vádolt meg egy jól ismert politikust.

[6] Franciaország egyik nagytőkése és tizedik leggazdagabb polgára.

[7] Szintén nagytőkés, családi vagyona a hadiiparból és a kommunikációs szektorból ered.

[8] Franciaország leggazdagabb embere, a luxusipari LVMH csoport alapítója.

[9] Vö. Pierre Rimbert: Comment Le Monde fut vendu [Amikor a Le Monde-ot eladták], Le Monde
diplomatique, 2011. június.

https://www.magyardiplo.hu/component/search/?searchword=franciaorsz%C3%A1g&areas[0]=tortags&Itemid=225
https://www.magyardiplo.hu/component/search/?searchword=neoliberalizmus&areas[0]=tortags&Itemid=225
https://www.magyardiplo.hu/component/search/?searchword=politika&areas[0]=tortags&Itemid=225
https://www.magyardiplo.hu/component/search/?searchword=sajt%C3%B3&areas[0]=tortags&Itemid=225

