Published February 26, 2022 | Version v1
Journal article Open

المحظرة الموريتانية: الواقع وآفاق المستقبل

Description

الملخص: تعتبر المحظرة المؤسسة التقليدية للتعليم في موريتانيا، بلاد شنقيط، التي استطاعت أن تعبر التاريخ الحديث محافظة على منهجها ومنهاجها وأداءها الذي مكن الأهالي من اجتياز الصعاب بل نشر الإسلام في المنطقة وتوريد مخرجاتها إلى بلدان عربية إسلامية نائية. فاعتمد البدو الرحل في بلاد شنقيط أسلوبا فريدا في بث المعرفة والتحصيل الدراسي من خلال مؤسسة أهلية في نهاية القرون الوسطى تعتمد أساسا على شيخ يقوم بالتدريس المجاني اللامحدود في بيئة بدوية خالصة قوامها الحل والترحال بحثا عن الكلأ. فاستقبل الطلاب من كل فج و شرح المتون و رسخ المعارف و ساعد في نشر المعرفة في ربوع توصف بكونها بين محيطين (محيط من الماء و محيط من الرمال).فانفردت المحظرة الشنقيطية المتنقلة  بالحفظ و الموسوعية و التشبث بهموم المجتمع فكانت كالركن المنيع في الأوقات الحالكة كما هو الحال إبان الاستعمار بممانعتها و مواجهتها للمستعمر و كذلك كانت الرافد في نشر الإسلام في البلاد المجاورة فاستقبلت طلبة صاروا فيما بعد حملة لواء الإسلام في السودان و حتى في إفريقيا.ثم إن هذا النظام التربوي المميز استطاع تخريج علماء قارعوا أترابهم في المشرق الإسلامي و تركوا موروثا حيا من الإنتاج المعرفي ناهيك عن مكتبات زاخرة في مدن و حواضر عتيقة ما زال أغلب مكنوناتها قيد المعالجة لإتاحة فرصة الاستفادة منها.

الكلمات المفتاحية: فاعلية واتجاهات، معلمو ومعلمات الصفوف الثلاث الاولى، المنصات التعليمية، الصفوف الثلاث الاولى.

Abstract: Mahdra is the traditional institution of education in Mauritania, formerly known as ‘‘Bilad Shankit’’, which institution has managed to cross modern history, maintaining its curriculum, syllabus and performance, which enabled the populations to overcome difficulties, and to spread Islam in the region beside spreading its cultural and scientific outreach to remote Arab Islamic countries. Nomads in Shanikit adopted a unique method of transmitting knowledge and academic achievement through a community institution, at the end of the Middle Ages, based mainly on a Sheikh who performs free and unlimited teaching in a purely nomadic environment characterized by an eternal movement in search of grazing. This Sheikh receives students from everywhere, explains books main texts, deepens different branches and helps spreading knowledge in an area described as being stranded between two oceans (an ocean of water and an ocean of sand). Shangit’s mobile Mahdra had been unique in memorizing encyclopedic knowledge, maintaining social concerns and strongly defending the identity of the society. During colonization, it fought alienation and faced the invader beside spreading Islam in neighboring countries, through receiving students who, later, became leaders in Sudanese area and beyond. This distinguished educational system has produced scholars who have rivaled their  peers in the Islamic Mashreq and have left a living legacy of cognitive production, not to mention libraries in ancient cities where most of their components are still being processed to allow them to be exploited.

Keywords: Mahdra, traditional institution of education, Bilad Shankit, colonization, alienation, Islamic Mashreq, spreading Islam.

Files

IJJA VOL 4,ISSUE 2, NO3, 2021, PP41-55, PDF.pdf

Files (622.3 kB)

Name Size Download all
md5:a12a715cbed173566178a0e912e8f5a8
622.3 kB Preview Download